Lagerarbetarna vann striden!
I november varslades 25 arbetare på DHLs lager i Jordbro (tidigare Lagena) om uppsägning. Företaget ville sparka 25 och ta in bemanningsanställda istället. Efter långa förhandlingar har varslen dragits tillbaka. Jonas Sjöstedt satte också ljus på frågan.
Lagerarbetarna har länge tvingats arbeta mot olika ägares försök att ersätta fast arbetskraft med bemanningsanställda.
Så här säger en av de anställda, Matti Holopainen, som är Handels ombud och skyddsombud på företaget.
– Vi var många som tyckte det var konstigt att de skulle varsla på just vår arbetsplats. Det känns som om vi aldrig ska få någon arbetsro. Det har hela tiden varit nya varsel eller omorganisationer. Vi har inte haft en lugn arbetsplats sedan 2007, och nu är det 2014!
– Vi tror inte heller att det skulle varit mer lönsamt att avskeda de 25 för att ta in bemanningsanställda, om inte det egentliga syftet var att trycka ner löner eller andra villkor.
De anställda krävde MBL-förhandlingar efter att varslet lagts och förhandlingarna fördes både av Handels och Transport, då det idag är oklart vilket förbund de anställda ska komma att höra till.
– Det hela var komplicerat, säger Matti Halopainen, och vi syntes nog mest bara i fackföreningsmedia.
– Men så en dag dök Jonas Sjöstedt upp. Han stod utanför vår arbetsplats och undrade om vi behövde hjälp.
Det sa vi inte nej till.
– Så Jonas Sjöstedt ”pangade på” både i riksdagen och Aftonbladet, berättar Matti.
– Och de flesta inblandade satte nog morgonkaffet i halsen när Sjöstedt plötsligt satt i TV4s morgonsoffa och beskrev situationen. Det tror jag inte någon hade räknat med från DHL:s ledning.
Men Vänsterpartiet hjälpte också till genom att lyfta saken i tyska Förbundsdagen via det tyska vänsterpartiet Die Linke.
DHL är delvis statligt ägd, av den tyska Posten, och även i Tyskland går debatten hög om huruvida fast anställda ska kunna bytas ut mot bemanningsanställda.
Så här skriver Jutta Krellmann, parlamentsledamot för Die Linke:
”I Tyskland minskar den fast anställda personalen och istället används bemanningsanställda som får lägre lön än fast anställda. Användningen av inhyrd personal som man kan skicka iväg när som helst gör att arbetsgivaren får mer kontroll över arbetskraften. De delas upp och facklig organisering blir svårt. Den fasta personalen är alltid medvetna om hur lätt de kan ersättas med sämre villkor. Trots dessa negativa effekter är det fortfarande lagligt i Tyskland.
Vänstern i Tyskland kommer att fortsätta driva att principen om att ”lika lön för lika arbete” alltid ska gälla och att man max får ha inhyrd personal i tre månader. De ska inte få användas som ett verktyg för lönedumpning och klyvning av arbetskraften. På längre sikt måste bemanningsföretag förbjudas.
Efter att jag fick reda på DHL:s aktiviteter i Jordbro i Stockholm har jag som parlamentsledamot ställt en fråga till den tyska regeringen. Frågan gällde vad de anser om DHL:s uppträdande i Sverige. Regeringens svar är tunt och de säger att ansvaret ligger hos styrelsen för den operativa verksamheten. Och de hänvisar till att de använder OECD:s riktlinjer för multinationella företag. Men det räcker inte om det, trots dem, är acceptabelt att göra sig av med fast anställda och ersätta med bemanningsföretag.
Jag önskar både er och oss framgång, uthållighet och ömsesidigt stöd i arbetet mot otrygga anställningar, lönedumpning och uppdelning av arbetskraften.
I solidaritet, Jutta Krellmann”
Ett par veckor efter att frågan om DHL personalen i Sverige lyfts upp som en fråga till tyska regeringen backade DHL i Sverige. Enligt en anställd kom höga tyska chefer på besök till lagret och kort därefter vände företaget helt om.
I november 2013 sa DHL:s platschef Lars Norlander till Handelsnytt:
”I den hårda konkurrens som råder måste vi hela tiden se över vår konkurrenskraft och utveckla verksamheten. Vi kommer behöva varsla 25 personer…”
Tre månader senare låter det så här: ”Våra effektiviseringar har gått över förväntan, samtidigt som vi haft en positiv utveckling av våra volymer”. Varslet dras tillbaka.
En så plötslig plötslig omvärldsförändring låter inte övertygande. Förmodligen valde företaget att slippa en offentlig strid och istället satsa på goodwill.
Dock anser företaget fortfarande att de hade en legal rätt att säga upp personal. Den möjligheten vill de alltså ha kvar.
– DHL hänvisar till att de har den rätten för att det står i lagen. Men det finns en massa saker som jag har rätt att göra, men som jag ändå inte gör. Det handlar om etik och moral, kommenterar Matti Holopainen.
Nu är Matti ändå nöjd med att DHL sagt att de tänker göra en nystart gentemot personalen.
– Vi vänder blad precis som kungen, säger Matti och skrattar. Jag hoppas i alla fall att de menar det. För vi vill att det ska fungera bra på vår arbetsplats. Kanske kan vi äntligen få arbetsro.
Vänsterpartiet kommer att fortsätta att driva frågan om att företag inte ska kunna sparka folk för att ersätta dem med bemanningsföretag. Se också www.vansterpartiet.se/brajobb