Proaktiv kriminalpolitik den mest effektiva och kostnadseffektiva lösningen.

Vi vänsterpartister har alltid hävdat att den bästa medicinen mot kriminalitet är minskat utanförskap och minskade klassklyftor.
-Det är det mest effektiva som kan göras för att förhindra brott. Det handlar om en proaktiv politik som inte lämnar människor i en kommunalt driven skola som består av elever inga privata elitskolor vill ha, för att citera en av friskolornas rektorer/VD ”ruttna äpplen”.

Det handlar om att ge alla barn och ungdomar samma möjligheter och chanser till en bra start i livet oavsett om man bor i Rosengård eller på Lidingö.

Det gör vi bl. a. genom att stärka ensamstående föräldrars ekonomi, läxhjälp på skoltid, gratis kollektivtrafik för ungdomar, gratis receptbelagda mediciner för alla ungdomar upp till 18 års ålder, kraftig utbyggnad av antalet fritidsgårdar, frukost och bättre måltider i den kommunala skolan, avskaffandet av vinstdrivande friskolor som fungerar som en ”gräddfil” ut till de privilegierade jobben på arbetsmarknaden mm.

Naturligtvis kommer det ändå finnas individer som hamnar i kriminalvården, men då ska det handla om vård och inte förvaring som nu är fallet.

Kriminalvården bör handla om rehabilitering och ge den dömde en chans och förutsättningar att återgå till samhället som en laglydig människa. För att det ska lyckas krävs professionell hjälp och ett mer respektfullt bemötande av internerna på landets fängelser.

De dömda får inte betraktas som ”brännmärkta” för livet utan ska ha en möjlighet till en andra chans. Det är gjort på en bråkdel av en sekund att av misstag hamna snett och göra sig skyldig till ett grovt brott. Det är många gånger mänskliga svagheter det handlar om som vi alla bär med oss.

Dessa är den mest effektiva sätten att bekämpa kriminalitet: Proaktiv brottsbekämpning samt kriminalvård med betoning på vård, respekt och mänsklighet.

Ingemar Hiller, (V)
Tierp