Rapport från Vänsterdagarna i Malmö

Vänsterdagarna i Malmö 12 – 13 Oktober samlade omkring 700 kommun- och landstingspolitiker från hela landet. Från Vänsterpartiet i Tierp var Elisabeth Rosengren på plats, här rapporterar hon från fyra av de seminarier hon deltog i.

Vänsterdagarna i Malmö 12-13/10 2013

Ett fantastiskt välordnat arrangemang, som våra kamrater ska ha all heder av.

Röda Kapellet” hälsade välkommen på lördag morgon med sin blåsorkester!

VÄNSTERPARTIETS UTMANING – seminarium med Aron Etzler

Inspirerande föreläsning om hur vi ska bryta borgarnas beskrivning av Vänsterpartiet: exempel kan vara i en debatt med moderaterna om satsning på solceller, då en vänsterpartist som alltid är påläst, rabblar siffror och fakta, men, bemöts av moderaten på ett icke sakkunnigt sätt. Denne kanske genast hänvisar till ”V:s ständiga krav på höjda skatter” etc. Ibland kanske vi som vänsterpartister inte är beredda på liknande bemötande. Vi vänsterpartister har höga ambitioner och nöjer oss inte med det vi gör. Vi får inte glömma vår grundidentitet: de flesta av oss har ett samhällsengagemang i andra föreningar och organisationer. Vi gör något konkret hela tiden. Vi har en bra politik som vi ska vara stolta över och i flera kommuner och landsting har vi visat att vi är regeringsdugliga.

Vad innebär en röst på V?

• Du får mesta effekt för ett rättvisare och mer jämställt samhälle.
  • Du röstar bort Reinfeldt och riskerar inte att få borgerliga partier i regeringen.
  • Du hjälper socialdemokraterna att sluta sälja ut välfärden.

RÖD KLIMATOMSTÄLLNING – seminarium med Anna Hövenmark och Jens Holm

Efter kongressen 2012 tillsattes en ekologisk-ekonomisk arbetsgrupp (kongressbeslut efter bifall till Emma Wallrups motion) med uppgift att ta fram en klimatpolitik som kombinerar det röda perspektivet med det gröna. Konkreta förslag att jobba med på landstings- och kommunal nivå kan vara: utökad kollektivtrafik, stöd till införande av köttfri dag samt utbildning av personal i klimatsmart mat.
Läs gärna V:s riksdagsmotion ”Hållbara matlandet”.
V:s miljönätverk återstartat! Intresserad av nyhetsbrev? Mejla [email protected].
Tyvärr hinner inte gruppen få fram en handlingsplan för landsting och kommuner före valet. Jens och Anna uppmanar fler vänsterpartister prata miljöpolitik! Folk låter sig luras av MP:s varumärke i namnet ”miljö” samt av att de är många i Miljöpartiet som pratar miljö. Sanningen är dock att det är vi som har den bästa miljöpolitiken. Ett strå vassare! Gäller att vi är många som framhäver detta.

VÅRD UTAN VINST – seminarium med Emil Broberg (Östergötlands läns landsting) och Håkan Jörnehed (Stockholms läns landsting)

Primärvården är nyckeln till jämlikhet. När det gäller avgifter och finansiering framhåller forskare att tillgången till vården blir mer jämlik med ett skattefinansierat hälso- och sjukvårdssystem, och att effekten blir motsatt om vården har en hög andel patientavgifter eller privata försäkringar. Vidare visar forskningen om hälso- och sjukvårdssystem att tillgången till vård blir mer jämlik med hälso- och sjukvård som är uppbyggd kring en stark första linjens sjukvård med minskade hälsoskillnader som följd.” (SOCIALSTYRELSEN)

Trots socialstyrelsens utredning gavs ”skräckexempel” från Stockholms läns landsting:

• 60% privat primärvård.
  • 80-90% privat geriatrik.
  • 13 årigt avtal med S:t Görans sjukhus (om avtal bryts blir sjukhuset skadeståndsskyldigt).
  • Primärvården får mer administrativa uppgifter som t.ex. skriva intyg och hjälpa folk att överklaga etc.

Istället för vårdval tar ”V – primärvårdspartiet” ett nytt grepp och föreslår ”Hälsoval Stockholm – en ny vision för sjukvården”. Utgår då från människors behov samt förebyggande åtgärder mot psykisk ohälsa mm. Läs mer på V:s hemsida samt riksdagsmotion.

VÄLFÄRD PÅ LANDSBYGDEN – seminarium med Lena Olsson och Brittis Benzler

Hur utformar vi en välfärd för hela landet? Vänsterpartiets landsbygdsplattform presenterades. Den antogs av partistyrelsen den 19 april 2013. I samband med antagandet återknyter V till sina tidiga gröna rötter – historiskt!
Under 20 rubriker:
– en politik för hela Sverige
– ny strategi
– skattepolitik för hela Sverige
– inflytande, engagemang och mångfald
– det nordiska samarbetet
– små företag är en motor för landsbygden
– lokala banker är ett smörjmedel för landsbygden
– gröna näringar
– skogens många värden
– satsa på turismen
– offentlig service
– tillgång till vård, omsorg och läkemedel
– lanthandel och drivmedel
– utbildning
– kompetensförsörjning
– bygg bostäder i hela landet
– kultur för alla
– rovdjur
– beskatta utnyttjande av naturresurser
ges en beskrivning och ett uttryck för Vänsterpartiets vilja. Allra viktigast nu för en levande landsbygd av dessa 20 punkter är :

• Skatteutjämningen, så att systemet når de regionalpolitiska målsättningarna fullt ut samt kunna rikta statligt stöd utanför utjämningssystemet.
  • För att Sverige överhuvudtaget ska ha något jordbruk kvar krävs återföring av EU:s olika stöd.
  • Förbättra möjligheterna för små- och medelstora företag genom bl.a. att slopa sjuklöneansvaret för småföretag (V drivit i 10 år), utöka möjligheterna att få tillgång till kapital med fler etableringar av lokala sparbanker, införa socialförsäkringssystem för företag, så de kan åtnjuta samma trygghet vid sjukdom och föräldraledighet som anställda har. Läs riksdagsmotion ”Landsbygden”.

Mer finns att läsa på V:s förträffliga hemsida om vänsterdagarna i Malmö.

Elisabet Rosengren, Vänsterpartiet Tierp
Landstingsgruppen