Landsbygd – Gröna Näring

Vänsterpartiet arbetar för att hela landet ska leva. Landsbygden har många tillgångar, inte enbart mark och råvaror utan också i form natur och kulturlandskap där det finns möjlighet att skapa attraktiva boendemiljöer.Vår övergripande strategi bygger på långsiktighet, en utvecklad samverkan, ett större regionalt inflytande och ett tydligt ansvar för staten att grundläggande samhällsservice finns i hela landet.
Viktigt för en positiv utveckling av landsbygden är en aktiv långsiktig regionalpolitik som ger kommunerna likvärdiga möjligheter att garantera service och infrastruktur i hela landet. Dessutom måste den kreativitet  och handlingskraft som finns bland landsbygdens människor tas tillvara. Det handlar förstås om makt och fördelning av resurser, men det handlar också om att mobilisera den utvecklingskraft som finns i hela landet.

Landsbygdsbefolkningen måste ges förutsättningarna att utveckla sina bygder och få
möjligheter att påverka i lokala och regionala utvecklingsfrågor. Politikens uppgift är att skapa dessa förutsättningar. Vänsterpartiets turism, jordbruks,miljö och klimatpolitik är intimt förbunden med utvecklingsmöjligheter för den svenska lands och skogsbygden. Ökad användning av bioenergi, förädling av skogsråvara,turism , jordbruk och livsmedelsproduktion skapar tillsammans med infrastruktursatsningar förutsättningar för en hållbar utveckling av den svenska landsbygden. Många framtida jobb finns inom de gröna näringarna, företag med sin bas inom jord,skog och trädgård där många är verksamma inom livsmedelsproduktion , men en växande grupp också inom andra områden som turism, hästverksamhet, livsmedelsförädling och energisektorn.

Vi tror på utveckling av landsbygden inte avveckling.

Urban Blomster Ordförande Vänsterpartiet Tierp, som är en stor landsbygdskommun.