Jobben i Karlholm

När jag jobbade på  Karlit i Karlholm på sjuttiotalet fanns nästan 600 anställda på fabriken. I höstas kom så det sista dråpslaget då allt som var kvar gick i konkurs och nu finns inte längre några anställda. All utveckling med service på orten har  minskat i takt med att personalstyrkan minskat genom åren. Idag är Konsum nästan det enda som är kvar. Detta är en utveckling som drabbat många bruksorter i vårt land.

Det finns flera även i vår kommun som gått kräftgång på liknande vis  i Söderfors  har antalet anställda minskat kraftigt och servicen på orten
försämrats väsentligt. Är detta en nödvändig utveckling ? Nej det tycker inte jag att det är en annan politik är nödvändig om inte alla bruksorter ska förvandlas till museum. Under många år har det skapats nya och moderna arbetsplatser  i våra  storstadsregioner xi en utsträckning så att det inte finns bostäder åt människor som ska jobba där. Håll med på att något är fel ordet regionalpolitik har tagit bort från våra politikers ordförråd det behöver vi lära oss på nytt. Det behövs helt enkelt jobb  då får vi service tillbaka. Varför överhetta några storstäder. När vi kan låta hela Sverige leva. Nyliberalismens era lider mot sitt slut  nu är det dags för arbetare och tjänstemän att kliva in på arenan och visa var skåpet ska stå . Eller att visa var arbetsplatserna behövs.
Låt Karlholm och alla andra bruksorter utvecklas inte avvecklas.

Även publicerad på:https://arbetarbladet.se/torget/debatt/1.5672173-jobben-i-karlholm

Urban Blomster
gruppledare Vänsterpartiet Tierp