Rasismen

I takt med att den kapitalistiska krisen i Europa och Sverige ökar i omfång  så ökar också stödet för det rasistiska alternativet i riksdagen till 8-10 procent .  Men det ska också sägas att den borgliga regeringens ovilja att göra något åt krisen är pålitlig pådrivare för att få upp siffrorna för rasisterna. Att man har förstört a-kassan och sjukförsäkringen vilket har lett till att hundra tusentals människor har hamnat i beroende av försörjningsstöd  från kommunerna. Vi har dessutom en ungdomsarbetslöshet på nästan 25 procent. Hur lätt är det inte för demagoger att övertyga människor i ett sådan situation. Minns 30talet och Tyskland.

Vi måste vända utvecklingen mot en helt annan politik för arbete och utveckling. Vi måste få till ett självförtroende i hela arbetarrörelsen och gå tillbaka till kampen för arbete åt alla. Om inte vi klarar detta kommer rasisterna att växa och bli riktigt stora också i Sverige.

Vad gör vi då, jo det enda som vi är bra på är att lokalt utföra basarbete gärna i samarbete med olika invandrargrupper och på sätt driva fram en annan politik . Vi vänsterpartister har i budgeten förslag som är helt finansierade och som skulle kunna ge 120000 nya jobb i Sverige. Men vi lyssnar gärna på andra i det utomparlamentariska arbetet det viktigaste är att skapa aktivitet för en annan politik med början lokalt. Det brådskar kära vänner. Kom ihåg att i Tyskland gick det snabbt vi har inte råd att förlora en enda minut.

Urban Blomster ordförande  Vänsterpartiet Tierp
Kontakt: [email protected]