Idrottsfrågor!

I Tierp har Vänsterpartiet arbetat mycket aktivt i idrottsfrågor både i och utanför
Kommunfullmäktige. Vi tror nämligen att idrotten är bra både för enskilda och för kommun.

Vänsterpartiet var mycket aktiva när vi fick en upprustning av Aspenhallen med nya golv och läktare detta för att förbättra villkoren för volleybollen.En fråga som vi driver nu är att få till stånd en konstgräsplan för fotbollen. Detta skulle förbättra situationen avsevärt för våra div 2lag som vi har både damer och herrar i kommunen. Detta skulle också frigöra mycket tid i inomhushallarna.
Men det skulle också göra det möjligt att satsa på ett fotbollsgymnasium  på Högbergskolan och därmed kunna behålla många elever på hemmaplan vilket skulle innebära mycket sparade pengar för kommunen.

Men vi vill gå vidare och bygga en ny idrottshall i Söderfors under nästa mandatperiod. Det är något som varit efterfrågat under många år.
Vi tror att det vore bra om vi kan skapa en kommun med något mera idrottskaraktär än idag. Vår kommun har ett utmärkt geografiskt läge för att anordna träningsläger och cuper av olika slag i många olika idrotter.

Det skulle kunna bli ett bra lyft för besöksnäringen. Vänsterpartiet vill samverka med övriga partier om detta det borde vara möjligt då det inte råder så stora åsiktsskillnader i frågan. Vänsterpartiet har goda relationer med idrotten men önskar ännu bättre. Vi vill till sist inbjuda till dialog med alla i den här frågan. Det är också vår förhoppning att det här kommer in i framtida rödgrönt samarbete i vår kommun.

Urban Blomster gruppledare V Tierp

Emmanuel Nzibira fotbollsdomare V Tierp