Reflektioner från Kommunfullmäktige 15 dec

Gert Berlin inledde åhörarnas frågestund med att ta upp den realiteten att vi i Tierps kommun inte är speciellt bra på äldreomsorg. Allt enligt SKL:s rapport.
Med tanke på detta tycker jag personligen att det då är mycket bra att inrätta ett demenscenter på Wesslandia i Karlholm.
Där ska man samla kunskap om demenssjukdomar, anställa kompetent personal och fortbilda befintlig personal.
Jag anser också att man efter renovering ska använda Forshem till särskilt boende.
v + s + m + fp, 32 röster för en flyttning av demensvården,
mp + c + kd, 14 röster emot.

Anders Pettersson tog upp frågan om det är rimligt att betala för att gymnasieelever ska gå idrottsgymnasier på annan ort. Han menade att om man satsar lite mer på idrottsföreningarna så skulle vi i Tierps kommun kunna erbjuda dessa elever utbildning här hemma. I vår egen budget har vi lagt extra pengar för detta ändamål.

Inomhusbadet i Tierps köping som man redan tidigare beslutat att
bygga blir 11,6 milj. dyrare och kommer att stå klart i mars 2011.

Urban Blomster (v) tryckte på att man ikväll endast beslutar om en flytt av demensvården till Wesslandia. Om vi sedan använder Forshem till ett särskilt boende så har man inte förlorat några äldreomsorgsplatser.

Lisa Rosengren (v) konstaterade att hon för tio år sedan lade en motion angående att använda barnkonventionen som grund i kommunal verksamhet och gladde sig åt att det nu blivit av.

Eva Ezim