DEBATT: Söderfors med möjligheter

Debattartikel signerad Urban Blomster, publicerad av Arbetarbladet, samt i sin helhet nedan.

Söderfors har förlorat innevånare under många år och därmed förlorat mycket av service för de boende.

Vänsterpartiet vill arbeta för att vända denna utveckling och vi tror att det finns stora chanser till detta. Goda boende miljöer kan skapas till exempel vid Hoftet som dessutom är ett Lis område och utpekat i Tierps kommuns översiktsplan. Området är nära Dalälven och mycket vackert. Älven är dessutom nyckeln för besöksnäringen ett utomordentligt fiske och möjligheter till alla former av annat friluftsliv. Men det är också nödvändigt med andra satsningar som en ny sporthall och annat nödvändigt för att befolkningen ska tro på framtiden. Det finns goda exempel där byalag, föreningsliv och småföretag som ändrat utvecklingen i en positiv riktning. Och det tror vi mycket på i Söderfors. Hela landet ska leva och utvecklas inte bara storstäder. Även människorna i småorter arbetar och betalar skatt. Vänsterpartiet vill samarbeta med alla goda krafter i dessa frågor vi är optimister och tror på framtiden. Även Mehedeby och områden mellan Mehedeby och Söderfors är ju fantastiska. Där finns ju bland annat Båtfors naturreservat bara några kilometer från E4 och Upptåg. Vilket gör möjligheterna att ta sig hit från Uppsala och Storstockholm är mycket goda dryga timmen i restid. Där borde nog kommunen marknadsföra området bättre. Det är dags att skrida till verket nu. Är ni beredda ? Vänsterpartiet är det.

Urban Blomster

Gruppledare Vänsterpartiet Tierp