Debattartiklar

Två debattartiklar om varför du ska rösta på Vänsterpartiet i söndagens val till europaparlamentet. (OBS! Du kan förtidsrösta redan idag! Se var här.)

Först ut Elisabet Rosengren, som fått sin debattartikel publicerad hos UNT.

VARFÖR RÖSTA TILL EU-PARLAMENTET?

VARFÖR RÖSTA PÅ JUST VÄNSTERPARTIET?

Om man bojkottar EU-valet, syftar man till att skada motståndaren. Det är något motståndaren är rädd för. EU-eliten är inte alls rädd för röstbojkott från progressiva EU-kritiker. Tvärtom, de tycker det är bra. Det får till konsekvens att EU-eliten får mindre motstånd att genomföra sin politik. Bojkott av EU-valet motverkar alltså sitt syfte! Om du bojkottar valet hjälper du EU att genomföra sin högerpolitik samt ökar risken för en främlingsfientlig politik genom SD:s eventuella inträde i parlamentet. Om följande punkter stämmer överens med de krav man vill ställa på EU, finns absolut en anledning att rösta på Vänsterpartiet:

• Fackliga rättigheter ingår i mänskliga rättigheter, som i sin tur ska överordnas ekonomiska intressen. Vi vill att EU antar ett ”socialt protokoll” som medför att de grundläggande fackliga rättigheterna inte underordnas EU:s ekonomiska friheter. En majoritet i Riksdagen tillkännagav detta till regeringen 2012, men, de fyra regeringspartierna röstade emot.

• Jämställdhet och kvinnors rättigheter. EU behöver en starkare, feministisk vänster i en tid då aborträtten angrips och då prostitutionen ökar i fattigdomens och arbetslöshetens spår.

• Demokratiska lagar, som t.ex. miljölagar ska stå över storföretagens rätt till vinster i välfärden. Därför är vi mycket skeptiska till TTIP-avtalet = ett frihandelsavtal mellan EU och USA. Avtalet tillåter företag att stämma länder på mångmiljonbelopp om de senare fattar demokratiska beslut som hotar företagens vinstintressen.

• Sverige ska undantas från euron och EMU i EU-fördraget. Vi vill driva på en omförhandling av EU-medlemskapet där detta skrivs in som ett formellt undantag precis som i Storbritannien och Danmark

• Klimatat är vår tids stora ödesfråga. Sverige skulle kunna vara ett föregångsland i EU. Vi ska ha rätten att förbjuda farliga kemikalier eller ha högre utsläppskrav på fordon oavsett vad EU säger.

• Svenska kommuner ska kunna sköta sina upphandlingar utan att få vitesföreläggande för att inte ha följt EU:s direktiv. 60% av kommunala beslut bestäms av EU. Vi vill att EU upphör med att uppmuntra till avregleringar och privatiseringar av statlig och kommunal verksamhet.

Elisabet Rosengren Vänsterpartiet i Tierp