En starkare arbetarrörelse

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet i Tierp inledde efter valet 2006 ett samarbete i kommunpolitiken. Ett samarbete som innefattat alla kommunala frågor och som dessutom fungerat alldeles utmärkt. Som läget ser ut just nu så kommer den här mandatperioden att bli framgångsrik. Det beror ju inte bara på samarbetet det har varit bra draghjälp från konjunkturen nästan alla större företag har gått som på räls.

Det bästa som skett i kommunen är väl att ett ungdomens hus hållet på att färdigställas och ska invigas i sommar. Jag är övertygad om att liknande större investeringar kommer till stånd under den här mandatperioden.

Då kan man väl tycka att allt är frid och fröjd men det är det inte arbetarrörelsen är alldeles för svag för att kunna utmana borglighetens omvända Robin Hood politik. Många människor kommer att ha blivit helt utslagna ur socialförsäkringssystemen. Hela svenska folket kommer att vara betydligt fattigare efter utförsäljningar av gemensamt ägda vinstgivande företag.

Det är mycket viktigt att ovanstående samarbete fördjupas och breddas till att gälla både den politiska och fackliga delen av arbetarrörelsen.
Om vi kan förbättra basarbetet i arbetarrörelsen och få fler människor att organisera sig politiskt då kan vi göra en bra kommun mycket bättre vi kanske till och med kan göra den till ett föredöme för arbetarrörelsen i andra delar av vårt land. Det vore väl något att sträva efter?

Urban Blomster Gruppledare Vänsterpartiet Tierps Kommun