Var ska skateboardåkarna hålla till?

Matteus Ågren, representant för skateboardåkarna i Tierp efterlyser någonstans att kunna åka skateboard i Tierp. Läs vad Matteus skriver och vad Vänsterpartiet tycker i frågan…

Ett Ungdomens hus i Tierp låter, och kommer förhoppningsvis bli en bra och populär sak för invånarna i Tierp och Tierps kommun. Man har många aktiviteter inplanerade, i projektet för att så många ungdomar som möjligt ska kunna ta del av detta Ungdomens hus. Men dom som har planerat detta aktivitets hus har inte lyckats med att få in gruppen skate/inline och bmx-åkare i projektet.

Dessa ungdomar behöver också en plats att vistas på. Denna grupp är relativt stor, med ca 20 st utövare i Tierp och ännu fler ute på små orterna så som Söderfors, Tobo osv. Dessa ungdomar får nu åka omkring på stationen och andra platser där det vistas andra människor. Detta kan lätt väcka irritationer bland invånarna i Tierp.

Om dessa ungdomar fick en plats som dom fick åka och utöva sitt intresse på så skulle gruppen minska med ungdomar som driver runt på köpingen och skapar irritationer och oro. De skulle räcka med en ny asfalterad jämn yta och ett par ramper, rör och boxar till en början. Om man ser efter en tid att detta blir en populär aktivitet så skulle man kunna utvidga.

I tex. Uppsala så har man en stor inomhushall där folk åker dagligen. Dom har öppettider och ett biljettsystem. Folk betalar alltså pengar för att åka inne i hallen och där med får dom en omsättning och kan bygga ut, och serva ramperna och byggnaden. Om vi i Tierp skulle få en liknande plats eller byggnad att åka på så skulle folk utifrån åka till Tierp för att åka skateboard tex.

Jag tycker att vi behöver en satsning från kommunen på dessa ungdomar. Jag har diskuterat frågan med vänsterpartiets lokalorganisation i Tierp och dom ställde sig mycket positivt till frågan. Och nu på måndag den 7/5 ska vi diskutera frågan med vänsterpartiet och den socialdemokratiska kommunledningen.

Matteus Ågren den 5 Maj 2007
Representant för skateboard åkarna.

Gruppledaren för Vänsterpartiet i Tierp Urban Blomster säger att vänstern är helt positiv och att frågan bör kunna lösas ganska snabbt då det inte är fråga om några stora pengar.