Mycket högervriden regering

På mycket kort tid har den nya regeringen visat sitt rätta ansikte.
Vi håller på att få den mest kapitalistvänliga regeringen i Europa.

Nu ska de statliga vinstgivande företagen säljas ut. Det meddelade ministrarna Maud Olofsson och Mats Odell i tv.

Det betyder att i framtiden kommer vinsten från dessa företag att gå ner i redan rika aktieägares fickor istället för som nu till statskassan där pengarna kan användas för att trygga välfärden. Stora delar av de här företagen kommer att säljas utomlands så vinsterna stannar inte ens hos svenska medborgare.

I valrörelsen sa Fredrik Reinfeldt både TV4 och SVT att inga akutsjukhus skulle säljas ut under deras mandatperiod. Han hade nästan inte talat färdigt förrän allianskollegan Göran Hägglund går ut och talar om att nu ska stopplagen släppas så att alla sjukhus och sjukvård kan säljas ut till privata aktieägare. Så nu ska sjuka människor också bistå det stackars kapitalet med pengar tack vare att de är sjuka. Tala om cyniskt tänkande. Lägger man till försämringarna i a-kassan och att man stängt utbildningsplatser för arbetslösa och visat dom vägen tillbaka till a-kassan eller till socialkontoret och planer på pigavdrag för de högavlönade.

Dessutom har de sänkt skatterna från årsskiftet för de högavlönade med tiotusentals kronor. Om inte detta är högerpolitik så vet inte jag vad det ska kallas. Slutsatsen som måste dras är att solidariteten måste återerövras i det svenska samhället. Jag lovar att om den här regeringen får fortsätta länge så kommer mycket mera av ovanstående att drabba våra arbetslösa och lågavlönade.

I Tierp har vi nyss inlett ett kommunpolitiskt samarbete mellan Socialdemokraterna och Vänsterpartiet vilket undertecknad har stora förhoppningar på. Men samarbetet borde utvidgas till att gälla i facket i ABF m m .

Urban Blomster
Gruppledare Vänsterpartiet Tierp